Kontaktcenter
Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00
Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt eller gör en felanmälan
Kartor för bygglov
I kommunen har vi olika typer av kartor. Du kan beställa kartor för underlag till din bygglovsansökan/bygglovsanmälan. Gör en beställning i vår e-tjänst så hjälper vi dig med vilken karta du ska ha.
Vilken karta behöver jag?
En handläggare avgör vilken karta du behöver till din bygglovsansökan/bygglovsanmälan. Beskriv det du planerar bygga så noggrant som möjligt. Vilken karta som behövs beror på vilken typ av bygglovsärende det rör sig om.
Vad händer efter min beställning?
I de flesta fall görs ett platsbesök för mätning av befintliga byggnader, markhöjder, fastighetsgränser m.m.
Vårt mål är att leverera kartan inom 10 arbetsdagar.
Avgift
Kommunen ansvarar för att upprätta kartor samt utföra mättjänster så som utstakning, inmätning etc. Dessa kostnader är något som tillkommer i din bygglovsansökan. Läs mer om vad kartan kostar på länken nedan.
Kartan betalas i samband med bygglovsavgiften och är giltig i 3 år.
Hur får jag fram en situationsplan?
Kartunderlaget du beställer här ligger till grund för situationsplanen. På kartunderlaget ritar du in och måttsätter det du ska söka bygglov för. När du kompletterat kartan med dessa uppgifter har du skapat en situationsplan. Situationsplanen ska användas i bygglovsansökan.
Exempel på situationsplan för nybyggnad
Exempel på situationsplan för tillbyggnad
Kartorna levereras vanligen i pdf- format men går också få i papper eller dwg- format. Situationsplanen ska lämnas in i pdf, inte i dwg-fil.
Sidans innehåll senast uppdaterat:
Saknar du något på denna sida?
Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.